Το πρώτο Ελληνικό Transsexual Portal σας καλωσορίζει !!!
Προφίλ | Όροι χρήσης | Άρθρα | Forum | Chat | Αγγελίες | Βιβλίο Επισκεπτών
Site map
Αρχική σελίδα
 TRANSSEXUAL NEWS
 
ΕΝΟΤΗΤΕΣ
Η άποψη του Transs.gr
Σύντομο σχόλιο από το transs.gr
Συνεντεύξεις του transs.gr
Καταγγελίες του Transs.gr
Απόψεις
Σωματείο Υποστήριξης Διεμφυλικών
Trans Διεκδικήσεις
Transgender day of Remembrance
Ομάδα Αλληλοβοήθειας
Ψυχολογική Υποστήριξη
Trans Προσωπικότητες
Trans Συγγραφείς
Trans Ποίηση
Trans Βeauties
TV - Video
Υγεία
Χρήσιμα tips
«Συμβουλές Ομορφιάς»
Συνεντεύξεις
Αφιερώματα
Ε Κ Δ Η Λ Ω Σ Ε Ι Σ
Διαγωνισμοί
Δελτία Τύπου Οργανώσεων
Αναδημοσιεύσεις
Βίντεο της ημέρας
Σαν Σήμερα - LGBT People in History
Chat
Trans Newsletter
Συντάκτες και συνεργάτες
ΒΙΒΛΙΑ
Trans Λογοτεχνία
Trans Δοκίμια
Trans Βιογραφίες
Trans Ξενόγλωσση Λογοτεχνία
Trans Ξενόγλωσσα Δοκίμια
LGBT Θέατρο - Κινηματογράφος - Τέχνες
Gay Λογοτενία
Gay Βιογραφίες
Gay Ποίηση
Gay - Lesbian Μελέτες- Δοκίμια
Lesbian Λογοτενία
Lesbian Ποίηση
Eρωτική Λογοτεχνία
Σεξουαλικότητα
BDSM - S/M Λογοτεχνία
Γενική Λογοτεχνία
Ψυχολογία
Βιογραφίες
Επιστημονική φαντασία
Ιστορία
Φωτογραφία- Γραφικές τέχνες
Παρουσίαση - Βιβλιοκριτική
Rainbow Είδη Δώρων
Είδη Δώρων
DVD
Trans DVD
Gay DVD
Lesbian DVD
MAGAZINES - ΠΕΡΙΟΔΙΚΑ
Trans Ξενόγλωσσα Περιοδικά
GREEK PRESS & MAGAZINES
Η ΠΡΟΣΦΟΡΑ ΤΗΣ ΕΒΔΟΜΑΔΑΣ
Τρία βιβλία μαζί με dvd
ΣΤΡΕΛΛΑ Το βιβλίο μαζί με το Dvd 19.90
ΝΕΑ ΠΡΟΪΟΝΤΑ [ 97 ]
ΠΡΟΣΦΟΡΕΣ [ 124 ]
 
 LINKS
 
Newsletter
Παρακαλούμε εισάγετε το e-mail σας αν θέλετε να καταχωρηθείτε στην λίστα αλληλογραφίας μας για να ενημερώνεστε σχετικά με τις δραστηριότητες και τα προϊόντα μας, προσφορές, κλπ.
Νέα
23 Ιανουαρίου : Σεργκέι Μιχαήλοβιτς Αϊζενστάιν (1898-1948)


Σαν Σήμερα
23 Ιανουαρίου

LGBT People in History

Σεργκέι Μιχαήλοβιτς Αϊζενστάιν

Eisenstein, Sergei Mikhailovich (1898-1948)
O Σεργκέι Μιχαήλοβιτς Αϊζενστάιν, ένας από τους σπουδαιότερους κινηματογραφιστές του προηγούμενου αιώνα, γεννήθηκε στις 23 Ιανουαρίου στη Ρίγα της Λετονίας. Ήρθε πολλές φορές αντιμέτωπος με την λογοκρισία του Σταλινικού καθεστώτος, το οποίο τον ανάγκασε να περιορίσει την προσωπική του ζωή. Ωστόσο στην μη λογοκριμένη έκδοση των ημερολογίων του (υπό τον τίτλο Immortal Memories), περιγράφονται οι σχέσεις του με νεαρούς άντρες, συμπεριλαμβανομένου και του βοηθού του, Grigori Alexandrov. Πολλές φορές μάλιστα περιγράφεται ότι «ξελογιάστηκε» με νεαρούς ετεροφυλόφιλους άντρες τους οποίους δίδαξε και βοήθησε στην καριέρα τους. Τα δε σκίτσα του, τα οποία εκδόθηκαν με την επέτειο των εκατό χρόνων από τη γέννησή του, περιλαμβάνουν αρκετά με ομοφυλοφιλικούς υπαινιγμούς.


Τον Μάρτιο του 1925, με αφορμή τα 20 χρόνια από την αποτυχημένη επανάσταση του 1905 στη Ρωσία, η Προλετκούλτ (Προλεταριακή Κουλτούρα) ανέθεσε στον 27χρονο σκηνοθέτη Σεργκέι Μιχαήλοβιτς Αϊζενστάιν το γύρισμα μιας ταινίας-φόρου τιμής στην επέτειο. Μετά τη σύντομη «θητεία» του ως πολιτικός μηχανικός, ο Αϊζενστάιν, που γεννήθηκε στη Ρίγα το 1898, είχε δείξει ενδιαφέρον για τη σύνθεση όλων των τεχνών στον κινηματογράφο - μια τέχνη που τον είλκυε μετά τη σκηνοθετική εμπειρία του στο Πρώτο Εργατικό Θέατρο της Προλεταριακής Κουλτούρας. Για την Προλετκούλτ ο Αϊζενστάιν είχε ήδη γυρίσει την πρώτη ταινία του, «Απεργία» (1923), όπου περιέγραφε την ιστορία μιας απεργίας η οποία κατεπνίγη ανελέητα από τις αρχές.

Το αρχικό σενάριο της ταινίας για την επανάσταση του 1905 (γραμμένο από τον Αϊζενστάιν και τον πολιτικό ακτιβιστή Αγκατζανόβα Σούτκο) ήταν εκατοντάδες σελίδες που κατέγραφαν όλα τα καίρια ιστορικά γεγονότα της περιόδου στην οποία αναφερόταν. Τα γυρίσματα άρχισαν στο Λένινγκραντ, αλλά η κακοκαιρία σύντομα έφερε τη διακοπή τους. Υστερα από κάποιες συμπληρωματικές σκηνές γυρισμάτων στο Μπακού, το συνεργείο μεταφέρθηκε στην Οδησσό, όπου ο Αϊζενστάιν αποφάσισε να συμπτύξει τα γεγονότα του 1905 σε μία μόνο ιστορία: την ανταρσία σε ένα πλοίο του ρωσικού πολεμικού ναυτικού, το θωρηκτό Ποτέμκιν. Στόχος του Αϊζενστάιν ήταν να λειτουργήσει το πλοίο ως μικρόκοσμος της επανάστασης. Το αποτέλεσμα υπήρξε η δημιουργία μιας συγκλονιστικής ταινίας, η οποία ταυτοχρόνως αποτελεί ξεχωριστό κεφάλαιο στην ιστορία του παγκόσμιου κινηματογράφου.

H μεγαλύτερη συμβολή του Αϊζενστάιν στον κινηματογράφο ήταν στη λεγόμενη «γραμματική» του μέσου, η οποία άρχισε να τον απασχολεί από τότε που είδε τη «Μισαλλοδοξία» του Αμερικανού Ντ. Γ. Γκρίφιθ (ο Αϊζενστάιν επικαλούνταν πάντοτε τον Γκρίφιθ ως σημαντικότερο δασκαλό του). Με την πεποίθηση ότι ο νέος σοβιετικός κινηματογράφος πρέπει να είναι επαναστατικός όχι μόνο στη φόρμα αλλά και στο περιεχόμενο, ο Αϊζενστάιν, εμπνευσμένος από το «αριστερό μέτωπο» στην τέχνη - ηγέτης του οποίου ήταν ο ποιητής Βλαδίμηρος Μαγιακόφσκι -, πειραματίστηκε πάνω στις εκφραστικές δυνατότητες του φιλμ θέτοντας τις βάσεις της γραμματικής της κινηματογραφικής γλώσσας και δίνοντας πρωταρχική σημασία στη διαλεκτική σύνθεση των πλάνων, κοινώς στο μοντάζ.

Ως αρχή, το μοντάζ που καθορίζει την αφηγηματική δομή μιας ταινίας συγγενεύει με τη μαρξιστική θεωρία του διαλεκτικού υλισμού, σύμφωνα με την οποία ένα φαινόμενο περικλείει το αντίθετό του με αποτέλεσμα η συγχώνευση ή μια σύνθεσή τους να γίνεται αφετηρία για μια νέα διαλεκτική διεργασία.

Ο Κάρολος Μαρξ είδε αυτή τη φόρμουλα σαν τη ροή της Ιστορίας που εξελίσσεται μέσω της πάλης των αντιθέτων (επομένως η Ιστορία δεν προχωρεί σαν ένα τυχαίο μείγμα προσωπικοτήτων και γεγονότων). Ο Αϊζενστάιν στο «Θωρηκτό Ποτέμκιν» μετουσίωσε κινηματογραφικά την ίδια θεωρία με το «μοντάζ των εντυπώσεων». Πρακτικώς, όπως αναφέρει ο Κιθ Ρίντερ στην «Ιστορία του Κινηματογράφου», η ιδέα του Αϊζενστάιν ήταν ότι οι συνεχόμενες λήψεις θα πρέπει να συσχετίζονται έτσι ώστε «το A και το B να συνδυάζονται για την παραγωγή ενός άλλου νοήματος, του Γ».

Δεν είναι όμως μόνο η διαλεκτική αντίληψή του που κάνει το «Θωρηκτό Ποτέμκιν» μια τόσο σημαντική ταινία αλλά και ο τρόπος με τον οποίο ο Αϊζενστάιν αφηγείται την ιστορία. H δομή τού «Ποτέμκιν» είναι σχεδόν μουσική. Μακρινά, κοντινότερα, αλλά και γκρο πλάνα είναι κομμένα και ραμμένα κατά τέτοιον τρόπο ώστε ο θεατής να «βομβαρδίζεται» διαρκώς από σειρές εικόνων αντίθεσης που αναδίδουν συναισθηματική πολυχρωμία πλάθοντας μοναδική ατμόσφαιρα.

Σε αντίθεση με τον αντίκτυπο που έχουν οι ταινίες του Γκρίφιθ, όπου ακολουθείται μια κλασική αφηγηματική δομή του δράματος επικεντρωμένη στον βασικό ήρωα της ιστορίας, ο Αϊζενστάιν, ακολουθώντας τη μαρξιστική θεωρία, του ενδιαφέρεται για τη συμπεριφορά της μάζας. Την ίδια ώρα, απομονώνοντας στιγμιότυπα ατόμων μέσα στη μάζα, φτιάχνει μικρές ξεχωριστές ιστορίες και δημιουργεί ένα πολυσύνθετο σύμπαν αναδεικνύοντας το πρωταρχικό μέσο έκφρασης της κινηματογραφικής γλώσσας, τη σύνθεση μέσα στο κάδρο. Ενα από τα πιο ολοκληρωμένα δείγματα της εργασίας του Αϊζενστάιν στο μοντάζ είναι επίσης η σκηνή όπου τρία πέτρινα λιοντάρια, κινηματογραφημένα από διαφορετικά σημεία, σχηματίζουν τη μορφή ενός ζώου που υψώνεται και βρυχάται ανάμεσα στη σφαγή.

Στα σκαλιά της Οδησσού οι αντιθέσεις πολλαπλασιάζονται και η ταινία απογειώνεται. H σκηνή με τη μάνα που κρατάει στην αγκαλιά το νεκρό παιδί της έρχεται κόντρα με την κάθοδο των στρατιωτών που προχωρούν με αμείλικτο βήμα. Ενα καροτσάκι μωρού αιωρείται επικίνδυνα στην άκρη των σκαλοπατιών και αμέσως μετά πέφτει με φοβερή ταχύτητα.

Οι σκηνές με τη γυναίκα που πυροβολείται στο πρόσωπο είναι εξίσου σημαντικές διότι και πάλι με το μοντάζ ο Αϊζενστάιν αφήνει να εννοηθεί η τραγωδία χωρίς να τη δείχνει (βλέπουμε τη γυναίκα να διαμαρτύρεται, μεσολαβεί άλλη σκηνή και ακολουθεί το πλάνο με τη γυναίκα πυροβολημένη στο πρόσωπο).

H κορύφωση της δράσης στα σκαλιά της Οδησσού, εκτός του ότι αποτελεί την πιο χαρακτηριστική σεκάνς του «Θωρηκτού Ποτέμκιν», έχει μία θέση στην ανθολογία των σημαντικότερων του παγκόσμιου κινηματογράφου. Εχει μάλιστα επηρεάσει μεταγενέστερους σκηνοθέτες, από τον Μπράιαν Ντε Πάλμα, που την «ανάπλασε» με φόντο το Σικάγο της ποτοαπαγόρευσης στους «Αδιάφθορους», ως τον Γούντι Αλεν και τον Τέρι Γκίλιαμ, που την παρώδησαν σε ταινίες όπως «Ο ειρηνοποιός» και «Μπραζίλ» αντιστοίχως.

Πηγή: Το Βήμα, 3.7.05, του Γιάννη Ζουμπουλάκη Βιβλιογραφία στα ελληνικά

- Eisenstein, Sergey Mikhaylovich. Η μορφή του φιλμ / Σ. Μ. Αϊζενστάιν • μετάφραση Νίκος Παναγιωτόπουλος , Κώστας Σφήκας. - Αθήνα : Αιγόκερως, 2003.
- Marcade, Jean. Απόρρητα σχέδια / εικονογράφηση S. M. Eisenstein • μετάφραση Σπύρος Παντελάκης • κείμενα Jean - Claude Marcad? , Galia Ackerman. - 1η έκδ. - Αθήνα : Μέδουσα, 2001.
- Eisenstein, Sergey Mikhaylovich. Πέρα απ' τους αστέρες / Σεργκέι Αϊζενστάιν • μετάφραση Κώστας Σφήκας. - Αθήνα : Αιγόκερως, 1983.
- Eisenstein, Sergey Mikhaylovich. Κινηματογράφος και ζωγραφική = El Greco y el cine / Σ. Μ. Αϊζενστάιν • μετάφραση Κώστας Σφήκας. - Αθήνα : Αιγόκερως
- Αϊζενστάιν, Σεργκέι Μιχαΐλοβιτς. Προβλήματα σκηνοθεσίας κινηματογράφου / Σ. Μ. Αϊζενστάιν • μετάφραση Σάκη Σταύρου. - Αθήνα : Δαμιανός




LGBT People in History

Πηγή : ΠΟΛΥΧΡΩΜΟΣ ΠΛΑΝΗΤΗΣ - COLOURFUL PLANET   με πληροφορίες από  Glbtq.Com και Biblionet.Gr 

******************************************************************
πίσω πάνω

 

πίσω πάνω